ده کلمه‌ی محبوب من

بارِ کلمه چه تاثیری بر زندگی ما دارد؟

چند سال پیش وقتی کتاب « پلّه‌پلّه ملاقات با خدا » را می‌خواندم؛ با خود می‌گفتم: چگونه چنین چیزی امکان دارد؟ انسان‌هایی چون کلمه بر هم اثر بگذارند؛ که یکی شود مرید و یکی شود مراد و یکی شود صفت و یکی موصوف یا در نگاهی دیگر مراد و مریدی معلوم نباشد و هر دو یکی شوند، یک کلمه. پلّه‌پلّه به مراد نوشتن، زمانی رسیدم که نردبان نویسندگی را با شاگردی تمام و کمال طی کردم. مرید گوش به فرمانی بودم. نوشتن مرا با خود می‌کشید، او می‌کِشد قلاّب را.

نمی‌دانستم؛ نوشتن هم می‌تواند مرادم شود. عجب مراد شگرفی. دیگر در خانقاه کلمات، مشرّف به ذکر معرفت شدم و تنی آسودم. چهار سالی‌ست که خدمت استاد کلانتری شاگردی می‌کنم. او به من یا داد که چگونه این مراسم تشرّف را به جا آورم. حقن استاد چیره‌دستی ست. داستان این سلوک طولانی‌ست و خودش کتابی می‌شود‌.
« رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود.» و من در این میان این‌گونه بودم.

آهستگی را هیچگاه فراموش نکردم؛ چون آهستگی ست که با خودش تداوم را همراه می‌کند. در این سفر از خوان‌های گوناگونی گذر کردم، خوان خوب دیدن، خوان خوب خواندن، خوان خوب شنیدن و حالا هم خوان عشق ورزی با کلمات.

 

راستش تاکنون این‌گونه به کلمات نگاه نکردم. همیشه می‌شنیدم، که کلمه بار دارد، با خود می‌گفتم: مثلن یک کلمه‌ی سه حرفی می‌تواند چه باری داشته باشد؟ با این قداست می‌شود کدام کلمه را انتخاب کرد.؟ چاره‌ای جز اطاعت از استاد نیست. به تمام کلمه‌ها نگریستم.

کدام تان را انتخاب کنم که آن دیگری غمگین نشود؟ گفتم: اگر عمری بود سراغ همه‌ی‌تان می‌آیم. ناگزیر تعیین کردم. ده کلمه: بهار _ عطر _ شادی _ گل _ لبخند _ کودک _ پرنده_ دوتار _ پیمان _ عرفان. با دیدن این کلمات با خود گفتم: با ده کلمه یک مقاله، نمی‌شود. تا اینکه اولین کلمه را جدا کردم که در رابطه‌اش بنویسم. متعجب شدم، چون خودش شد‌مقاله‌ای.

 لبخند
بگذارید اول، از آخر شروع کنم. نمی‌دانم چرا، کلمه‌ی لبخند را دوست دارم؛ شاید در خاطرم بعد از بدنیا آمدن، اولین لبخند مادرم حک شده باشد؛ که چنین با لبخندی دلم غنج می‌رود. حالا برویم سراغ مرحله‌ی بعدی، معنی کلمه‌ی لبخند چیست؟ « لبخند، خنده‌ای که فقط لب‌ها از هم باز می‌شود، خنده‌ی کم، تبسّم »

یعنی به همین سادگی لب‌ها از هم باز می‌شود و آن‌قدر تاثیرگذار می‌شود، چه هنرمندانه است این شاهکار خدا. با خود گفتم: چه قدر خوب است که گاهی وقت‌ها کلمه‌ی تبسّم را هم به جایش استفاده کنم، تبسّم هم کلمه‌ی شیرینی‌ست‌.

دیگر نوبت چیست؟ بله مترادف های لبخند.
تبسّم _ خنده_ شکرخند _ شکر خنده

چه زیبا، مگر خنده چه دارد که شکر هم از آن می‌ریزد؟ بیخود نیست که من آنقدر شکر دوستم. گفتم: حالا که می‌خواهم در کلمه غور کنم، بهتر است تمام شناها را یاد بگیرم. پس آغازیدم.

می‌گویند: « لبخند حالتی از چهره انسان است که با تکان خوردن عضلات نزدیک به گوشه‌ی دهان شکل می‌گیرد. لبخند بیانگر شادی، تفریح، و لذت درونی انسانهاست. لبخند روشی است برای برقراری ارتباط احساس در سراسر جهان.

پژوهشی از دانشگاه بینگهمتون در نیویورک، نشان می‌دهد، که منشا خنده در سیر تکاملی انسان، به زمانی پیش از آنکه انسان از میمون‌ها جدا شود برمی‌گردد. به عبارت دیگر خنده در میان اولین گروه‌های انسان‌نما، بین دو تا چهار میلیون سال پیش پیدا شد.

در قرن نوزدهم گیوم بنجامین آماند دوشن عصب شناس فرانسوی در حین تحقیقاتش فهمید که لبخند واقعی با لبخند تصنعی فرق می‌کند. او لبخند واقعی را با نام خودش، لبخند دوشن نامید.»

جالب است بدانیم که بسیاری از بازیگران هالیودی با این لبخندها به شهرت رسیده‌اند و لبخندشان، به لبخند هالیودی نامگذاری شده‌است.

عجب حکایتی دارد، لبخند ما. تازه هر چه پیش رفتم، چیزهای تازه‌ای یافتم.
ششمین اثر خواننده کیتی پری نامش« لبخند» است.
فیلم‌هایی با نام « لبخند » ساخته شدند.
فیلم لبخند:۱۹۷۵، فیلمی به کارگردانی مایکل ریچی.
فیلم لبخند: ۲۰۰۵، فیلمی ژانر ماجراجویی و درام به کارگردانی جفری کرالمرات.

آنچه برایم جالب بود، فراوانی نقل قول‌هایی بود که با کلمه‌ی لبخند می‌آغازید، که دوستشان داشتم.

_سعادتمند کسی است که به مشکلات و مصائب زندگی لبخند زند. « ویلیام شکسپیر »

_ گل‌ها، تبسّم زمین هستند. « رالف والدو امرسن»

_ خوشحالی و لبخند کودکان، بهار زندگی‌ست. « ژان پل»

_ چشمان زیبای اشکبار از لبخند زیباتر است. «‌ کامیا یل»

_ یک قلب مهربان چشمه‌ای از شادی است که هر چیز را در اطراف خود با لبخند تر و تازه می‌کند. « واشنگتن ایرونیگ »

در کشف آخرم یافتم که عربی کلمه‌ی لبخند می‌شود« اِبتسامه» و انگلیسی لبخند می‌شود«smile ».

راستش بار کلمات سنگین هستند، مگر نه؟
چقدر سخن گفتن سخت می‌شود و انتخاب کلمات برای بیان احساسات دشوار.
چقدر دانش هر چیزی را داشتن، لذت بخش است. ۱۴۰۲/۱۱/۱۰

2 پاسخ

  1. به‌به خانم موعدی نازنین
    من همیشه از نوشته‌های شما کیفور می‌شوم.
    با اجازه‌اتان چند جمله‌ی قصار درباره‌ی «لبخند» هم من به شما هدیه بدهم:
    «یاد بگیرید در هر موقعیتی لبخند بزنید. به آن به عنوان فرصتی برای اثبات قدرت و توانایی خود نگاه کنید.»
    ✍🏻 جو براون
    «لبخند استقبال جهانی است.»
    ✍🏻مکس ایستمن
    «رنگ ها لبخند طبیعت هستند.»
    ✍🏻لی هانت
    لبخندتان پایدار دوست عزیز من

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری