کوچکِ بزرگ

چقدر خوب است قدر چیزهای کوچک را بدانیم.

این جمله را بارها و بارها شنیدیم؛ مگر نه؟ چقدر خوب است قدر چیزهای کوچک را بدانیم. چیزهای کوچک چه چیزی هستند؟ آن چیز که قد و قواره‌اش ریز است؟ مثلن قدر دانه‌ی عدس یا لوبیا را بدانیم؟ چه چیزهایی کوچک واقعی ما هستند؟

نعمت‌های کوچک؟ اندوخته‌های کوچک؟ اندازه‌های کوچک؟ این‌هایی که گفتم معنای دیگر چیزهای کوچکند.این بار خود را به کلمه‌ی کوچک سپردم که مرا ببرد به کجا؟ به هر جایی که قدر چیزهای کوچک را بفهمم.

معنی کوچک

حالا برویم سراغ کلمه‌ی کوچک، مترادفش می‌شود، تنگ، محقر، خُرد، خردسال، طفل صغیر، کم جثه، حقیر، اندک، قلیل، کم حجم. چقدر معنی دارد این کوچک.

کوچک: اسم پسر فارسی، نام یکی از گوشه های موسیقی ایرانی، لقب اردشیر پسر شیرویه پادشاه ساسانی. چقدر جالب است همراه شدن با کوچک.

کوچک: نام روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان خوی، استان آذربایجان غربی ایران، کوچک: در منطقه‌ی مسکونی قرقیزستان؛ کوچک: قسمتی از شهرداری مجارستان. کوچک دلش را در شهرها هم جا کرده است.

پس کوچک زیاد کوچک نیست، پر شده از بزرگی و معنا. اگر بار کلمه‌ها را بسنجیم؛ به عمقش پی می‌بریم. حرکت کلمات شاهین باعث شده‌است که کلامت برایم ارزش خاصی پیدا کنند. وقتی معنای کلمه‌ای آنقدر وسعت دارد وای به حال زندگی کردن با آن کلمه.

وقتی جستجو در باره‌ی کلمه‌ی را ادامه دادم به چیزهای دیگری رسیدم. کتاب چیزهای کوچک زیبا، اثر شرل استرید.کتاب خدای چیزهای کوچک، اثر اروندی زوی. داستان ثروتمند هندی است که در یک روز سرنوشت‌ساز ۱۹۶۹ زندگی‌شان تغییر می‌کند.

فیلم هیجان‌انگیز چیزهای کوچک که فیلمی جنایی آمریکایی به نویسندگی جان لی هنکوک است.‌ همیشه فیلم میرزا کوچک خان جنگلی را دوست داشتم، چون کوچک جنگلی بزرگ بود و رشید. و حس بزرگی را از آن می‌گرفتم.

کوچک‌هایی که بعدا بزرگ می‌شوند و غمی به همراه می‌آورند

این بار کوچک مرا به دیار نیستی و درد هم برد تا به من نشان دهد که کوچکی همیشه جایش خوب نیست. گاهی وقت‌ها بعضی کوچک‌ها را دوست نداریم به زندگی‌مان بیایند کن فیکون می‌شویم، مثل کوچک شدن مغز. آتروپی مغز انسان یک بیماری و عارضه‌ی نسبتا خطرناکی است که می‌تواند پیامد‌های خطرناکی داشته‌است. در این بیماری اتصالات بین نورون‌های عصبی از بین می‌روند؛ که باعث می شود زوال عقل و از دست دادن هوشیاری را تجربه کنیم. نبود این کوچک‌ها کم نیستند؛ نبودن غده کوچک تیروئید و پاراتیروئید،جهش کوچک سلولی در جنین و سندرم داون شدن و هزاران کوچکی که شما بهتر می دانید.

دیدن و خواندن این کوچک‌های بزرگ باعث می‌شود که به کوچک‌های با معنی دیگری در اطراف‌مان بهتر بنگریم. سلامت حافظه، خوب حرف زدن، خوب خواندن، خوب حرکت کردن، خوب نوشتن و هرچیزی که به مغز ارتباط دارد. چه کوچک‌های پر وسعتی.

 موفقیت‌های کوچک‌تان را جشن بگیرید. جمله‌ای زیبا که کلمه‌ی بزرگِ کوچک در آن قرار دارد.

قدر‌دانی از چیزهای کوچک

متن بالا تکراری‌ست مگر نه؟

همه‌ی‌مان می‌دانیم که داستان چیست ولی بارها و بارها فراموش می‌کنیم. می‌دانیم چیزهای داریم که لحظه‌ای اگر آن را نداشتیم زندگی‌مان از این رو به آن رو می‌شد. ما در انبوهی از کلمات غرقیم. کلماتی که برای خودشان دنیایی دارند. کافی‌ست هر کلمه را زندگی کنیم، تا ببینیم چه قدر زمان برای غر زدن کم می‌آوریم. کلمه‌ی کوچک مرا تا حدی با وسعتش آشنا کرد. با خود به همه جا برد؛ دیگر هیچ چیزی را در اطرافم کوچک نمی‌دانم. هر کوچکی در دلش دنیایی شگرف دارد که زندگی مرا می‌سازد.

شمارش کوچک

می خواهم چیزهای کوچک زندگی‌ام را بیابیم.

۱- بیدار شدن بدون درد از خواب صبح.

۲- خوابیدن بدون قرص خواب.

۳- خونریزی نداشتن.

۴- هر غذایی را راحت خوردن.

۵- دردهای جورواجور نداشتن.

۶- خوب دیدن.

۷- خوب شنیدن.

۸- خوب درک کردن.

۹- ظرف شستن.

۱۰- غذا درست کردن.

۱۱- نفس کشیدن.

۱۲- فیلم دیدن.

۱۳- موسیقی گوش دادن.

۱۴- سرکار رفتن

۱۵- بازی کردن

۱۶- خندیدن

۱۷- گریه کردن

۱۸- بوئیدن

۱۹- نوازش کردن

۲۰- ترسیدن

و هزاران چیزی که تو آن را نمی‌بینی ولی با تو همراهند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری