سفر نوشتن

نوشتن

در روزی بارانی، همسفر ابرهای آسمان شدم. ابرهای کوچکی که تکه تکه باهم جمع شدند و انبوهی از ابرهای پر از باران را تشکیل دادند. نوشتن برایم همانند این ابرهاست. می‌دانم راهی طولانی در پیش دارم. ذره ذره،کلمات حرکت می‌کنند و بادِتلاش و تکرار می وزد و آن‌ها را به انبوهی تبدیل می‌کند تا برای باریدن بر زمینِ کاغذ، آماده شوند.

وزش این باد میسر نمی‌شود مگر به نکته‌های کلیدیِ استادی که آن نسیم حیات را با گفتار خویش، به سمت و سوی‌مان هدایت می‌کند. نه روش برای بیشتر نوشتن از زبان استاد کلانتری

۱_ سازگار کردن محیط برای نوشتن یعنی در اطراف‌مان همیشه کاغذ و قلمی برای لحظات و فرصت های مناسب برای نوشتن وجود داشته باشد.

۲_ایجاد یک چالش گروهی از کسانی که دوست دارند بنویسند، دعوت کنید که با هم بنویسید. البته در یک گروه چند نفره.

۳_ نقل قول‌ها و مطالبی که به ما انگیزه می‌دهند را یاد آوری کنیم و آن را بخوانیم و بنویسیم. «مطالب کتاب حق نوشتن جولیا کامرون» جمله‌هایی که برای نوشتن خوب است. را انتخاب کنید و بنویسید. «جمله‌های قشنگ برای قدرت نوشتن از شاهین کلانتری»

۴_ انجام دادن بسیاری از کارهایمان، مشروط  به نوشتن باشد. یعنی ابتدا بنویسیم و بعد به سراغ کارهایمان برویم.

۵_ رونویسی یک کتاب خوب که از روی آن بنویسیم. رونویسی یک کار خلاقانه هم می‌تواند باشد. وقتی یک پارگراف را می‌نویسید، می‌توانید نظرتان را در باره‌ی آن پارگراف بنویسید.

۶_ زندانی کردن خودمان ابتدا بنویسیم و بعد به کارهایمان برسیم. این مقدار نوشتن می‌تواند، کم باشد ولی به این کار متعهد باشیم.

۷_ وقتی در دفتر می‌نویسیم دفتر پر می‌شود، ولی وقتی در کامپیوتر بنویسیم می‌توانیم برای هر فصلی یک فایلِ ورد تشکیل دهیم و هر فصلی را مختص به آن درست کنیم.

۸_ سحر خیز باشیم و صبح‌ها وقتی که ذهن‌مان تازه است و کار نکرده ، شروع کنیم.

۹_ کلمه نویسی گاهی وقت‌ها وقتی که حوصله ندارید که جمله‌ی کامل بنویسید. برای نوشتن کلمه بنویسید. فقط کلمه‌های زیاد بنویسید.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری